HEF-Forum HEF Hemsida
Datum och tid för HEF-Forum: 2010-09-06, 11:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd   [ 3 inlägg ]  Svara på tråd
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Snart drabbas HEF-forum av CENSUR
Nytt inläggPostat: 2009-11-04, 05:55 
Frånvarande
Kverulant
Användarvisningsbild

Snart kommer HEF-forum att drabbas av censur. Detta har nyligen aviserats av Christiaan Vos i HEF:s mejlinglista hefdeb. Fast själv kallar han det inte för censur. Han undviker det rätta namnet, och kallar det istället på despotiskt vis för "renhållningsarbete".

Den mest omedelbara bakgrunden är att HEF:s ordförande Henrik Schullström har avgått, samt lämnat HEF, och att Christiaan Vos skall överta de spillror som återstår av HEF efter de olika fördömanden och exkluderingar av enskilda personer som Christiaan Vos själv har initierat och åstadkommit.

Christiaan Vos vill ha ett finare innehåll i HEF-forum än det nuvarande. Texter och trådar som publiceras i detta forum skall framöver vara human-etiskt korrekta, i enlighet med Christiaan Vos' egna privata uttolkningar av HEF:s och IHEU:s alla olika dokument och policybeslut (inkl. alla deras inbördes motstridiga formuleringar, och många olika slags tolkningsbara formuleringar). Smakdomaren och gurun för detta kommande "renhållningsarbete" är alltså Christiaan Vos själv. Han är den store "renhållningsarbetaren" som skall avgöra vad som är human-etiskt halal respektive human-etiskt haram.

Christiaan Vos har deklarerat i hefdeb att texter som kan uppfattas av utomstående personer som om det rör sig om "krigshets" eller "muslimofobi" skall tas bort från HEF-forum. Vilka texter detta gäller, och hur de anses falla inom dessa kriterier, är en sak som kommer att avgöras av den human-etiskt korrekta smakdomaren Christiaan Vos.

Christiaan Vos har i hefdeb tolererat texter producerade av HEF-medlemmen Tomas Almberg, som har varit extremt grovpacifistiska. Tomas Almberg skrev i ett hefdebmejl att han ansåg att Iran får anfalla först, innan något annat land får använda våld mot Iran. Så, Christiaan Vos anser att det är human-etiskt korrekt att förespråka en sådan undfallenhet som kan medföra en ny folkutrotning av judar. Christiaan Vos anser att det är human-etiskt rumsrent att någon förespråkar en sådan pacifism som kan leda till en ny storskalig Förintelse.

För att göra en lång historia kort, så finner jag det beklagligt att takhöjden för debatt inom HEF de senaste åren successivt har sänkts allt mer, fram till detta lågvattenmärke. Därtill har Christiaan Vos, och Tomas Almberg, producerat många mejl vari de ljuger och smutskastar enskilda personer. Det anser de båda är ett human-etiskt godtagbart tilltag.

Det är tråkigt att en förening som tidigare har kännetecknats av god takhöjd för debatter nu sänks ner till en sådan låg vosistisk sektnivå.

- Objektivist, dvs. fundamentalistisk och fanatisk anhängare och beundrare av Ayn Rands filosofi.
- Kverulant, som brukar ha rätt om det mesta.
- Bödel, som verbalt avrättar de som inte förstår ironi.

Till sidans topp
 Användarens profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Snart drabbas HEF-forum av CENSUR
Nytt inläggPostat: 2009-12-03, 20:47 
Till ovanstående grova vantolkning av mina avsikter som kverulanten, objektivisten, Ayn Rand beundraren, krigshetsaren och före detta medlemmen i HEF, Filip Björner presenterar vill jag först tacka honom för alla omdömen som han förärar mig med. Jag menar att jag som fredsvän och human-etiker, liksom föreningen HEF, strävar efter världsfred genom att påvisa och kritisera religionernas orimliga, splittrande och till otaliga krig ledande försanthållanden, blir utskäld för hör till.
Jag menar; kan man få ett bättre kvitto för sina fredliga syften än att bli klandrat och förtalat av en krigshetsare som redan iförfjol uppmanade alla att man borde "invadera Iran nu!" ? (detta pga. ett lagförslag som skulle kunna ge dödstraff åt avfällingar från islam). Knappast! Tror Björner att han genom klander, förlöjligande och intimidation kan vinna min sympati för sina tankar så har han väldigt mycket kvar att lära sig.
Är jag för censur och mot yttrandefrihet? Det som Filip totalt har missat är mina ord på hefdeb 09-11-03:
”Inomkort ska jag besöka HEF-Forum och städa upp bland allt dit skit som ligger där och skräper och som kan få vilsegångna besökare att tro att vi är en filial till SD eller extremhögern”.
Yttrandefriheten smäller högt och gäller överallt men om du tror att du kan vinna några anhängare till den sekulära humanismen genom att beljuga och förtala så har du valt fel metod.
Fotboll faller utanför mitt intresse men du kanske menar att det blir bättre fotbol om man struntar i spelreglarna... Fel Filip! Det blir omöjligt utan dessa regler. Likaså kan HEF inte bestå utan vissa utsagor som förklarar föreningens syfte genom grunddokument som alla respekterar men som du tror inte behöver bry dig om.

Med att ”städa upp” avsågs aldrig annat än att ge svar på tal. Inte äger jag de verktyg för att ta bort andras inlägg – det kunde endast forum-moderatorn ”Idi Admin” (Henke) göra. Likaså finns det regler för HEF-forum under knappen ”Info för nya besökare”, som du säkert aldrig ens tittat på. Vårt Forum, i likhet med de flesta, har en moderator som förhindrar eller tar bort olämpliga inlägg. Vilket gjordes exempelvis på det astronomi-forum där jag är med, då öststats-aliens hade lagt ut massor med porrlänkar.

Hur har Filip det med censur och försvaret för yttrandefriheten? Lever han upp till Voltaires tanke: ”Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem”?
På en webbsida för fritänkare uppmanade han till följande: Petition: Stoppa Ahmadinejad i FN! 31 augusti 2009 • http://iransolidarity.org.uk/NoAUN/NoAU ... 80&lang=sw / Av Filip → 1 kommentar Men, ursäkta Filip, om vi sätter munkavle på den skurken, hur ska vi då få kunskap om hans avsikter och argument? När till och med massmördare får framlägga sin syn på brottet så gör Filip undantag.

Senare förärade Filip mig på hefdeb med rubriken: ”Christiaan Vos är medlöpare till Ahmadinejad”. Jo, jag tackar! Och slipper att svara på Filips paranoida, idiotiska påhitt.
Nu vill jag bjuda på ett avsnitt på debattlistan hefdeb, 09-11-03, där Björner på sitt älskvärda sätt hedrar den som går hans krigshetsar-attityder emot:

Filip: Henkes privata beslut har mognat fram över lång tid, och en stor del av orsaken till hans beslut är den kritik som Christiaan redan för flera månader sedan framförde, och som han först nu tog till orda om i hefdeb om. Christiaan är tydligen så virrig att han nu bortser från de egna signaler han har skickat ut i förväg till Henke om det som han skulle ta upp. Jag kan inte annat än tycka en smula synd om Henke som har utsatts för detta.

Jag: Henke lämnade sina HEF-uppdrag pga sjukdoms problem. Han lämnade HEF som medlem då han förstod att muslimhat inte är förenligt med HEFs grundsyn och kallar sig numera insiktsfullt för muslimofob.

Filip: Christiaan pratar gärna om objektivism contra HEF:s "policydokument". Men till dags datum har han inte kunnat förmå sig att citera ur dessa dokument vad det är som han anser strider mot vadå? Vad gäller schismen mellan Henrik Unné och Tomas Almberg, så handlade den om att HU förordade militärt våld mot terroristregimen i Iran medan Tomas förordade pacifism. Tomas skrev rakt på sak i hefdeb att Iran kunde få lov att angripa först. Så Christiaan anser alltså att han finner stöd i några HEF-legitimerade dokument för att det är human-etiskt korrekt att tolerera så grov pacifism, även om det leder till folkutrotningar och nya förintelser, samtidigt som han anser att de samma dokumenten innehåller ordalydelser som gör att man som human-etiker inte får tolerera våld mot Ahmadinejads regim. Någon gång kanske Christiaan även kan klara av att citera de textpassussar som han vill åberopa, samt.. just det... _tolka_ dem för oss?
Nej, du är inte mycket till renhållningsarbetare. Du är en usel och lögnaktig smutskastare, och absolut ingenting annat än det. Jo, förresten, det har ju visat sig att du är en riktig jubelidiot också, om nu hela den nakna sanningen skall fram... Du är helt enkelt urbota korkad. Det är det enda jag idag kan se som en förmildrande omständighet för ditt hänsynslösa och elaka beteende.

Jag: Skulle Filip ha läst, förstått och bejakat våra policydokument skulle han fått svar på sina frågor. Det som Filip förespråkar är en sandlåda-moral, typ:
Mamman: ”Pelle! Varför slår du Janne?”. Pelle: därför att han skulle komma att slå mig sen!”
Håll i hatten gubbar! Nu kommer snart grovpascifisterna och ger sig på oss fredliga krigshetsare!
Det som Filip på senare år, efter att HEF-styrelsen hade uteslutit sin vän H.U. ur HEF pga. ett ihärdigt propagerande för objektivism, dödstraff och krigshets, med mera, alltmera poängterade var att han ”missionerade för ateism” och inte längre använder livssynen humanism som grund för sitt agerande. Ateism är ingen livssyn och saknar värdegrund. Stalin, och andra otrevliga typer, var också ateist (för övrigt inga jämförelser ;-)

Filip: Ja, jag har i hefdeb läst i ett mejl från dig Christiaan att du surt deklarerar att du tänker lämna HEF. Det anser jag vore att fegt tassa iväg från ditt ansvar, som åligger dig därför att det är du som är den som ideligen fördömer, exkluderar och nu dessutom också vill dra igång censur av HEF-forum.

Jag: Det vore minsann fegt om jag skulle lämna HEF i sticket. Men här har du påpassligt nog utelämnat villkoret för ett lämnande av HEF. Nämligen att en HEF-majoritet skulle välja en muslimofobisk linje. Detta med censur är och förblir din groteska vrångtolkning. Inget Forum klarar sig i längden utan en moderator som kan ta bort olämpliga inlägg, intrång av porr-säljare och annat olämpligt snusk. Ja! Vi har exkluderat en medlem, din vän HU vars krigshets du alltjämt försvarar. Alla var glada och tacksamma för det, endast DU tog det som skäl för att lämna HEF. Och Ja! jag har kritiserat vår ordförande för sitt muslimhat och jag kommer att fortsätta med detta renhållningsarbete. Och Nej! Jag kommer inte att censurera HEF-Forum.

Filip: Nej, du är inte mycket till renhållningsarbetare. Du är en usel och lögnaktig smutskastare, och absolut ingenting annat än det. Jo, förresten, det har ju visat sig att du är en riktig jubelidiot också, om nu hela den nakna sanningen skall fram... Du är helt enkelt urbota korkad. Det är det enda jag idag kan se som en förmildrande omständighet för ditt hänsynslösa och elaka beteende.

Jag: Som sagt: dina ord är smickrande för mig då det kommer just från dig och inte från någon vars åsikt jag respekterar och högaktar. För övrigt tycker jag att du är en riktig elak och falsk skvallerkärring. Dagen då jag för någon månad sen tog bort ditt namn ur min sida på Facebook råkade jag läsa din konversation med en 19-årig tjej, tillika ledamot i UngHum. Hennes kommentar på din lögnaktiga information om Christiaans censur-planer besvarades med hennes ”ja, snart är Christiaan den enda medlemmen som är kvar i HEF” (ungefär något dylikt). Duktig Filip! Du förtjänar en hedersplats i ”The Hall of Shame”. Att ingen hittills har kommenterat Filips galna paranoida klander är dock ett sundhetstecken för HEF-folket.

Till sidans topp

Inläggsrubrik: Re: Snart drabbas HEF-forum av CENSUR
Nytt inläggPostat: 2010-03-31, 13:03 
Frånvarande
Användarvisningsbild

Christiaan Vos skrev:
Filip: Henkes privata beslut har mognat fram över lång tid, och en stor del av orsaken till hans beslut är den kritik som Christiaan redan för flera månader sedan framförde, och som han först nu tog till orda om i hefdeb om. Christiaan är tydligen så virrig att han nu bortser från de egna signaler han har skickat ut i förväg till Henke om det som han skulle ta upp. Jag kan inte annat än tycka en smula synd om Henke som har utsatts för detta.

Jag: Henke lämnade sina HEF-uppdrag pga sjukdoms problem. Han lämnade HEF som medlem då han förstod att muslimhat inte är förenligt med HEFs grundsyn och kallar sig numera insiktsfullt för muslimofob.

Eftersom detta handlar om mig har jag all anledning att bemöta det, och kan till att börja med bekräfta vad Filip säger.

Vad Christiaan här insinuerar om ”sjukdom” utgjorde ett privat(!) skäl att tidigarelägga verkställandet av det redan fattade beslutet att lämna ordförandeskapet i HEF. Jag hade för avsikt att ”i god ordning” avgå vid årsmötet 2010, men hälsoskäl gjorde alltså att jag under hösten fann det meningslöst, rentav motbjudande, att stanna kvar som totalt inaktiv ordförande. Eftersom jag av föreningens grundare (Christiaan) redan under våren 2009 blev definitivt (det eskalerade under något år) försedd med munkavle i islamfrågan, var ett fortsatt engagemang i HEF ändå till slut omöjligt. Det beslut som under en längre tid mognade kom steg för steg att till slut att innebära att jag helt och hållet lämnade föreningen.

”Insikten” var att så länge Christiaan hade något slags veto i HEF skulle islamkritik i och för sig tydligen bedrivas, men den fick samtidigt aldrig innebära att muslimer kände sig kritiserade för att de är just muslimer. Förklara hur det går till, det den som kan!

Christiaan har kritiserat mig för att ”anse att religion är genetisk” vilket givetvis i sig faller på sin orimlighet, men jag har också tidigare uttryckligen påpekat att religion inte sitter i generna, vilket Christiaan redan visste.
Här är det i stället han själv som inte inser att religion, exempelvis att definiera sig som ”muslim”, alltid är ett val. Många har lämnat den religion de fostrats i, även muslimer! En del av dem kallar sig under hot för ”muslim” utan att egentligen vara det. De sistnämnda blir inte upprörda av kritik mot Islam eller muslimer, de välkomnar det!
Människor kan alltid kritiseras för sina val, men aldrig för sina medfödda egenskaper. Därom är nog Christiaan och jag eniga?
Men det är bara islams fundamentalister, och tydligen även Christiaan, som anser att ”en gång muslim, alltid muslim” d.v.s. något man aldrig kan frigöra sig från, och som därför enligt Christiaan inte heller får kritiseras. Därom är vi alltså oeniga! I annat fall hade han välkomnat kritik av muslimer på samma sätt som han själv i åratal har kritiserat kristna – för att de enligt egen utsago ”är det”!

Vad jag i förtroende delade med mig av till Christiaan om min hälsa är något jag har fått anledning att ångra, liksom förtroendet. Jag trodde länge att Christiaan kunde hålla isär vår personliga relation och vår oenighet i sakfrågor, men han har flera gånger gjort den privata informationen offentlig på ett sätt som knappast kan vara ett misstag varje gång. Försök till förtroendeingivande påståenden om att han ”varken kan eller får” säga saker om mig blir ju bara patetiska undanflykter när han redan har sagt för mycket genom att ens nämna att de finns att förtiga!

Påståendet om mig: ”kallar sig numera insiktsfullt för muslimofob” är egentligen alldeles för naivt även för att komma från Christiaan.
Han syftar på den tidigare signaturen:
”muslimofob” – som har lämnat HEF! (Om jag nu minns exakt rätt?)
Vad jag gör är ju att ironiskt fokusera det förtal Christiaan avser med att sätta etiketten ”muslimofob” på mig.
Min signatur här är sedan dess överdrivet förtydligad eftersom någon mot förmodan lyckades missförstå den.

Se även detta inlägg av mig i tråden ”islamonaivitet”

En ”muslimofob” som borde censureras, enligt HEF-grundaren Christiaan Vos.
– Och därmed lämnade jag HEF!

Till sidans topp
 Användarens profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd   [ 3 inlägg ]  Svara på tråd

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Vilka är närvarande

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare och 1 gäst

Du kan inte skapa nya trådar i denna avdelning
Du kan inte svara på trådar i denna avdelning
Du kan inte redigera dina inlägg i denna avdelning
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna avdelning