Henrik Schullström skrev:
Koranen föreskriver att:
• Islam ska härska över världen, och alla medel att uppnå detta är tillåtna.
• Alla utom och INOM islam som motsätter sig detta ska stympas eller dödas.
Ja, precis! Detta är allvarligt.
Dock kan ju många invända att det finns andra heliga skrifter som också innehåller mycket tok. T.ex. kan man läsa i en av moseböckerna att en trollpacka skall man slå ihjäl.
Det som då är viktigt att påpeka är dels att den fundamentalistiska korantolkningen är vidare utbredd än den fundamentalistiska bibeltolkningen, samt att det råder en rejäl brist på avsaknad av en muslimsk opposition som inom islam verkar för reformation. Ljumma muslimer är passiva muslimer. De bjuder aldrig något motstånd mot imamernas direktiv.
-----------
Nu till en annan fråga. Och den här frågan grundar sig även på mejl jag har fått och diskussioner i andra fora: Var går gränsen mellan islamonaivitet och proislamsk våldssympati?
Vi kan ju försöka att konkretisera saken: Är Mona Sahlin islamonaiv?
Nej, jag kan inte läsa hennes tankar och uttyda hennes inre själsliv, så jag har ingen facit att erbjuda här. Så ni kan tolka frågan som: Vad TROR vi om Mona Sahlin? Är hon naiv? Eller spelar hon ibland lite döv, blind och dum? Eller både och?
Och med detta menar jag inte att just hon är så intressant eller speciell. Jag vill bara konkretisera saken i form av en enda mänsklig varelse, som vi alla vet en del om. Har ni förslag på andra kända personer som vi kan begrunda, så kom med de namnen. Och Göran Greider är ett exempel på en person som inte är islamonaiv, utan något mycket värre. Inget gränsfall där inte.