HEF-Forum HEF Hemsida
Datum och tid för HEF-Forum: 2010-09-09, 09:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd   [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa Svara på tråd
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Islamonaivitet
InläggPostat: 2008-03-31, 15:52 
OK, jag har inte heller så höga tankar om Sahlin, men: jag anser faktiskt inte att en högt uppsatt politiker och eventuellt blivande statsministrar ska driva kampanj mot olika i landet förekommande religioner. Hennes tanke är antagligen att muslimer ska känna att de kan vara en integrerad del av det svenska samhället utan att avsvära sig sin religion. Om det är så hon tänker tycker jag att hon har rätt.

Vi kan tycka att det är önskvärt att alla muslimer slutar vara muslimer, men det kommer inte att ske. Vad är då bättre än att försöka få dem att känna sig lojala med det svenska samhället och dess normer (vilket de flesta troligen gör)?

Vi kan tillåta oss att kritisera Islam och andra religioner, men makthavare bör stå över sådant.

Vad menar Filip Björner med att Greider är "något mycket värre" än islamonaiv? Är han anhängare av militant islamism? Stöder han terrorism? Vill han införa sharialagar?

Till sidans topp

InläggPostat: 2008-03-31, 16:39 
Frånvarande
Användarvisningsbild

Jörgen Mattsson skrev:
OK, jag har inte heller så höga tankar om Sahlin, men: jag anser faktiskt inte att en högt uppsatt politiker och eventuellt blivande statsministrar ska driva kampanj mot olika i landet förekommande religioner.

Att tycka är ju tillåtet, men jag saknar dina argument för tyckandet.

Ge mig ett enda skäl varför det skulle vara olämpligt att driva politisk kampanj utifrån sin politiska övertygelse. Menar du att det finns ”heliga” undantag från vilka politiska krafter man får kritisera?

Jörgen Mattsson skrev:
Hennes tanke är antagligen att muslimer ska känna att de kan vara en integrerad del av det svenska samhället utan att avsvära sig sin religion. Om det är så hon tänker tycker jag att hon har rätt.

Jag tycker att den förtryckta minoriteten nynazister också ska känna sig som en integrerad del i samhället. Världsherravälde till herrefolket, hat mot judar och död åt alla som har annan uppfattning... Alla nynazister är ju inte våldsamma, de stöder bara en idé, men lever mest som alla andra... Samma som islam, så vad är skillnaden?

Jörgen Mattsson skrev:
Vi kan tycka att det är önskvärt att alla muslimer slutar vara muslimer, men det kommer inte att ske. Vad är då bättre än att försöka få dem att känna sig lojala med det svenska samhället och dess normer (vilket de flesta troligen gör)?

Ska vi ge upp bara för att det är svårt? Är det fel att motverka religioner och deras makt bara för att det tar tid att nå målet?

Vad politiker i Sverige är skyldiga att göra är att fullborda avvecklingen av statskyrkan. Därefter finns det inga kvarvarande prejudikat till stöd för att andra religioner ska växa sig större och mäktigare samtidigt som Svenska kyrkan steg för steg förlorat makt under åren.

Religionerna är politiska maktfaktorer och ska bemötas som sådana, utan undantag och utan tabun. Det är politikers skyldighet att kritisera och motarbeta varje politisk kraft som gör anspråk på att försvaga eller avveckla demokratin!

Jörgen Mattsson skrev:
Vi kan tillåta oss att kritisera Islam och andra religioner, men makthavare bör stå över sådant.

Ja, hörni, jag har nu blivit partiledare, till stor del för mina målmedvetna strävanden mot islamisering och för sekulariseringen av landet. Men nu har jag så mycket makt som opinionsbildare att jag ska hålla tyst om allt det där. Någon som hörs mindre bra får ta över den delen.

M.a.o. hade du inte tänkt igenom det där, och jag upplever dina uttalanden som islamonaiva när du gullar med islam som ”en religion bland andra”!

En ”muslimofob” som borde censureras, enligt HEF-grundaren Christiaan Vos.
– Och därmed lämnade jag HEF!

Till sidans topp
 Användarens profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2008-04-01, 13:54 
Frånvarande
Sekreterare
Användarvisningsbild

Henrik Schullström skrev:
Vad politiker i Sverige är skyldiga att göra är att fullborda avvecklingen av statskyrkan. Därefter finns det inga kvarvarande prejudikat till stöd för att andra religioner ska växa sig större och mäktigare samtidigt som Svenska kyrkan steg för steg förlorat makt under åren.

Argumentet om att religionens era skulle vara förbi är inte korrekt. Vad som är ”förbi” är istället tesen om den fortskridande sekulariseringen. För faktum är att ortodoxa och konservativa religiösa grupperingar idag är på frammarsch överallt i världen. Vad det därför kommer an på är att föra dialog med de intellektuella i de olika religionerna, för att via dem försöka motverka de mer radikala eller fundamentalistiska grupperingarna i respektive religion där islam får ses som mest fundamentalistisk.

Panteist - som hävdar enheten av allt varande och Gud; världen och Gud kan inte skiljas åt.
http://hem.passagen.se/magnussignifican/

Till sidans topp

InläggPostat: 2008-04-01, 14:55 
Frånvarande
Revisor
Användarvisningsbild

:twisted: Religionens era borde vara förbi men tyvärr är den inte det :cry:

:arrow: I samma takt som nationalismen börjar minska runt om i världen :) så ser vi idag en ökad fanatism för religions chauvinism breda ut sig :evil:

:arrow: De flesta människorna styrs fortfarande av ett grupptänkande som inte är ett dugg rationellt :roll:

VARNING!
RELIGION kan allvarligt skada din hälsa.
Islam leder till diktatur, krig och terrorism. Kristendom leder till krig.
Och alla religioner leder till förtryck. Islam är särskilt skadlig för kvinnor.
Alla religioner hotar de mänskliga rättigheterna!

Till sidans topp

InläggPostat: 2008-04-05, 06:37 
Jag anser inte att riksdag, regering och stat ska bedriva kampanjer mot vare sig politiska ideologier eller religioner. Inte ens nazismen. Samhälet ska bekämpa faktiska brott mot lagen, men inte lägga sig i vilka religiösa eller politiska uppfattningar folk har.

Och jag tycker att det är bätte att muslimer känner sig delaktiga i samhället än att de inte gör det.

Senast redigerad av Jörgen Mattsson 2008-04-05, 20:35, redigerad totalt 3 gånger.

Till sidans topp

InläggPostat: 2008-04-05, 19:17 
Frånvarande
Revisor
Användarvisningsbild

Jag tycker i och för sig att man inte ska kritisera andra människor om man inte har syftet att få dem att ändra sitt beteende :shock:

Och jag tror på fullt allvar att om vi kritiserar alla muslimer för att Koranen tillåter att läran sprids med vapnens hjälp så kommer även de som aldrig har hållit i ett vapen förut att börja fundera på om det inte är dags att stå upp till försvar av sin religion :evil:

I stället för att hetsa mot Islam så tycker jag att vi med all kraft ska kämpa för att de mänskliga rättigheterna uppfylls i alla länder inklusive de som står under förtryck av Sharia-lagstiftningen :)

VARNING!

Till sidans topp

InläggPostat: 2008-04-05, 20:36 
Precis. Om muslimer får för sig att deras religion är förenligt med demokrati, tolerans och jämställdhet i vår mening, så är väl det bra?

Vilket inte ska hindra oss från att kritisera islam.

Till sidans topp

InläggPostat: 2008-04-05, 21:14 
Frånvarande
Revisor
Användarvisningsbild

Ja det var något i den stilen jag menade. :!:

Jag bor i en del av Eslöv där majoriteten är muslimer. Och jag är god vän med fler muslimer i alla åldrar och av båda könen (och en som det är lite tveksamt om vilket) obestämd ungdom kanske? inte barn längre men inte riktigt vuxen och inte kvinna men inte direkt någon karl heller :lol:

Jag har haft många djupgående samtal både med barn och med ungdomar, både med kvinnor i sjal och kvinnor utan huvudbonad, både med djupt troende män och näst intill sekulariserade män. De flesta tycker att terrorister är galningar som vantolkar Koranens budskap :twisted:

Men jag är verkligen orolig för en del av barnen. De tittar på nyhetssändningarna från Heesbolla och barnprogrammen från Hamas. De blir totalt indoktrinerade med den enda säkra vägen för att komma till paradiset. När USA anföll Irak blev plötsligt Sadam deras idol nummer ett. Om de inte blir vanliga svenska arbetare när de blir lite större så blir de troligtvis väldigt lätta att rekrytera för al Kaida och andra terrororganisationer :shock:

VARNING!

Till sidans topp

InläggPostat: 2008-04-06, 07:42 
Ja, men "väldigt lätta att rekrytera" är kanske ändå att ta i. Steget från att vara frustrerad och bitter på samhället till att begå terrordåd är nog ändå långt för de flesta. Det sannolikaste är kanske att de vänder sig till inåtvända fundamentalistiska grupper som odlar sitt utanförskap. Och det är förstås inte heller bra.

Sam Harris anser ju att moderata religiösa företrädare är ett större problem än fundamentalisterna. Det tror jag är helt galet. Unga radikala muslimer lär inte lyssna på oss.Inte heller på Wafa Sultan eller andra "avfällingar". De enda de kan tänkas ta intryck av är just moderata auktoriteter.

Citat:
muslimer i alla åldrar och av båda könen (och en som det är lite tveksamt om vilket)

Ööh...det brukar väl framgå...?

Till sidans topp

InläggPostat: 2008-04-23, 21:36 
Frånvarande
Kverulant
Användarvisningsbild

Magnus Elenborg skrev:
Filip Björner skrev:
Fundamentalistisk korantolkning är alltså mainstream inom islam, medan den fundamentalistiska bibeltolkningen inom kristendomen numera är begränsad och defensiv. Europa har lämnat de "mörka århundradena" bakom sig. Det har inte skett i de länder där islam är statsreligion.

Jag skulle vilja haka på det uttalandet om att fundamentalistisk korantolkning är utbrett. Det finns en rad olika "sorters" muslimer, dels i olika hög grad av tro, men också i olika religiösa inriktningar, allt från mystiska sekter till renläriga reformrörelser, från kommunist-influerade till kapitalistinfluerade grupper och organisationer osv. Gemensamt för dessa är att de baserar sina handlingar och åsikter på vad de förstår att Gud säger i Koranen. Alla muslimer som ärligt söker sanningen i Koranen och strävar efter att på bästa sätt lära sig förstå och implementera Guds vilja i sina liv - de är fundamentalister.
Men om Islam i så fall kan sägas vara fundamentalistisk så får man inte blunda för det faktum att det finns farliga element i reliogionen.

Men, Magnus, känner du till någon inriktning av islam som förnekar något av det som står i Koranen? Eller känner du till en enda inriktning av islam som uttryckligen säger att något av det som står i Koranen är förkastligt?

- Objektivist, dvs. fundamentalistisk och fanatisk anhängare och beundrare av Ayn Rands filosofi.
- Kverulant, som brukar ha rätt om det mesta.
- Bödel, som verbalt avrättar de som inte förstår ironi.

Till sidans topp

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd   [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa Svara på tråd

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Vilka är närvarande

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare och 1 gäst

Du kan inte skapa nya trådar i denna avdelning
Du kan inte svara på trådar i denna avdelning
Du kan inte redigera dina inlägg i denna avdelning
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna avdelning
Du kan inte bifoga filer i denna avdelning

Sök efter:
Hoppa till: