Jörgen Mattsson skrev:
OK, jag har inte heller så höga tankar om Sahlin, men: jag anser faktiskt inte att en högt uppsatt politiker och eventuellt blivande statsministrar ska driva kampanj mot olika i landet förekommande religioner.
Att tycka är ju tillåtet, men jag saknar dina argument för tyckandet.
Ge mig ett enda skäl varför det skulle vara olämpligt att driva politisk kampanj utifrån sin politiska övertygelse. Menar du att det finns ”heliga” undantag från vilka politiska krafter man får kritisera?
Jörgen Mattsson skrev:
Hennes tanke är antagligen att muslimer ska känna att de kan vara en integrerad del av det svenska samhället utan att avsvära sig sin religion. Om det är så hon tänker tycker jag att hon har rätt.
Jag tycker att den förtryckta minoriteten nynazister också ska känna sig som en integrerad del i samhället. Världsherravälde till herrefolket, hat mot judar och död åt alla som har annan uppfattning... Alla nynazister är ju inte våldsamma, de stöder bara en idé, men lever mest som alla andra... Samma som islam, så vad är skillnaden?
Jörgen Mattsson skrev:
Vi kan tycka att det är önskvärt att alla muslimer slutar vara muslimer, men det kommer inte att ske. Vad är då bättre än att försöka få dem att känna sig lojala med det svenska samhället och dess normer (vilket de flesta troligen gör)?
Ska vi ge upp bara för att det är svårt? Är det fel att motverka religioner och deras makt bara för att det tar tid att nå målet?
Vad politiker i Sverige är skyldiga att göra är att fullborda avvecklingen av statskyrkan. Därefter finns det inga kvarvarande prejudikat till stöd för att andra religioner ska växa sig större och mäktigare samtidigt som Svenska kyrkan steg för steg förlorat makt under åren.
Religionerna är politiska maktfaktorer och ska bemötas som sådana, utan undantag och utan tabun. Det är politikers skyldighet att kritisera och motarbeta varje politisk kraft som gör anspråk på att försvaga eller avveckla demokratin!
Jörgen Mattsson skrev:
Vi kan tillåta oss att kritisera Islam och andra religioner, men makthavare bör stå över sådant.
”
Ja, hörni, jag har nu blivit partiledare, till stor del för mina målmedvetna strävanden mot islamisering och för sekulariseringen av landet. Men nu har jag så mycket makt som opinionsbildare att jag ska hålla tyst om allt det där. Någon som hörs mindre bra får ta över den delen.”
M.a.o. hade du inte tänkt igenom det där, och jag upplever dina uttalanden som islamonaiva när du gullar med islam som ”en religion bland andra”!