Filip Björner skrev:
Henrik Schullström skrev:
Mona kände tidigt av de kulturrelativistiska strömningarna som är så oerhört bekväma och PK i alla lägen. Nu åker hon med när det blåser islamistiska vindar i Sverige, och har ingen aning om vad det innebär, men människor ler ju så trevligt mot henne där hon seglar förbi...
Och... eh... alltså är hon islamonaiv, menar du? (Jo, jag tolkar dig så. Fast man kan ju också argumentera för att hon måste anstränga sig en del för att blunda för obekväma sanningar.)
Ja, jag menar att Mona är naiv i en vid mening, och i sammanhang hon inte förstår känner hon vart vinden blåser och följer den. Att hon är islamonaiv ingår då som en del i en allmän naivitet och är ett tydligt tecken på att hon är en farlig politiker, eftersom de som skriker högst bestämmer hennes åsikter.
Men även om Mona är naiv och inkompetent i att ta egentlig ställning, är hon inte i fullständig avsaknad av analytisk förmåga, även om den är starkt begränsad. Mona är sedan många år skolad i vad partiet prioriterar, och Mona kan se att den växande gruppen muslimer i Sverige utgör en potentiell väljarbas att vara rädd om. Inte bryr hon sig då om att ta ställning till vad islam står för, det viktiga är ju att partiet får röster!
När Mona var på besök i Kina i mitten av 90-talet, gjorde hon en för henne typisk analys som är väldigt talande (inget exakt citat, utan en återgivning av innebörden):
”Kineserna behöver inte mänskliga rättigheter, kineserna behöver kylskåp!”
Med en så ryggradslös hållning till fri- och rättigheter ska vi inte tro annat om Mona än att hon är beredd att sälja ut vår frihet i Sverige för att hålla islamisterna lugna!
Edit: Ändrade Monas uttalande om Kina från ”frihet” till ”mänskliga rättigheter” efter att ha fått hjälp att friska upp minnet av exakt vad hon sade. Mitt minne hade rätt, men jag blev osäker och mildrade först formuleringen.